Korte reactie op artikelen in de pers

Dat de discussie nu goed op gang komt is duidelijk. Even een paar korte feiten op een rij om bepaalde misverstanden uit de wereld te helpen;

  • deze actiegroep bestaat sinds september 2019 toen na een weekend de overlast ook de spuigaten uitliep
  • de actiegroep heeft nu ongeveer 75 ‘emailadressen’ dus zo’n 150 ‘leden’ uitgaande van 2 personen per huishouden; zowel direct aanwonenden van de dijk als in de omgeving van de dijk, we ontvangen dagelijks nieuwe aanmeldingen door de toegenomen bekendheid.
  • het plan om de dijk motorluw te maken lag er al in 2018 bij de gemeente dankzij de inspanningen van o.a. de verkeersalliantie Schellinkhout
  • de dijk ligt in een door de provincie aangewezen stiltegebied aan de landzijde
  • de dijk ligt in een natura 2000 gebied aan de waterzijde
  • de actiegroep wil een weekend afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van maart tot en met oktober, dan blijven er nog 305 dagen over om wél over de dijk te rijden
  • de actiegroep zal NOOIT overgaan tot het strooien van spijkers/grind/olie, dat is wat we juist willen voorkomen door bewoners een stem te geven
  • de actiegroep was niet bereikbaar voor commentaar; we hadden één gemiste oproep. We doen ons best alle mails en telefoontjes te beantwoorden, maar dat lukt niet altijd (meteen)

Antwoord op veel gehoorde uitspraken

“het is die ene enkele nieuwkomer en die moet maar verhuizen”

Duidelijk is dat het allang niet meer om een enkele klagende ‘nieuwkomer’ gaat. Als de mensen die hier al meer dan 25 jaar wonen aangeven ook overlast te ervaren is het antwoord ‘dan wordt het tijd om naar het bejaardentehuis te gaan’. Als oplossing wordt dan aangedragen dat zowel de nieuwkomer als de bejaarde maar moet verhuizen. De MAG (landelijke motoren actiegroep) die hier in december was op gesprek, zijn zich bewust van de overlast en vond deze dijk ook niet geschikt voor motoren).

“het komt door gebrek aan handhaving”

Een wonderlijk argument. Met diezelfde redenering zou je dus kunnen zeggen dat je gewoon door rood kunt rijden, zolang je niet gepakt wordt. Dat zolang mama niet kijkt je snoep uit de pot kunt stelen en als de pot leeg is, is dat niet jouw schuld, maar van mama die niet goed handhaafde?

“een grote groep motorliefhebbers wordt getroffen door die enkele dijkbewoner”

Er zijn ongeveer 1 miljoen motorliefhebbers in Nederland, dus nog altijd 16 miljoen andere mensen. Daarbij is de dijk gewoon te smal voor én fietsers én wandelaars én motoren én auto’s. Dan kun je net zo goed stellen dat wandelen en fietsen langs de N506 een goed idee is. Het gaat én om de bewoners van de dijk, de bewoners in het gebied eromheen, én de wandelaars én de fietsers uit de wijde omtrek die overlast ervaren van 5% van de bevolking die motor rijdt.

“de actiegroep is egoïstisch”

Deze actiegroep is voor afsluiting van maart tot en met oktober en alleen de weekenden, dat komt neer op 60 dagen, dus blijven er nog 305 dagen over om wél met de motor over de dijk te rijden. Geen overdreven egocentrische wens dachten wij zo. (Andere actiegroepen aan de dijk willen een motorluwe dijk het gehele jaar, maar die krijgen minder aandacht omdat deze groep toevallig wat handiger is met websites/artikelen/filmpjes monteren/pers.)

Voor de overige argumenten hebben we een bingo-kaart gemaakt, wie ‘m als eerste vol heeft (op Facebook gaat het snel), mag ‘m insturen. 😉

Ps @ Han S, fijn dat je deze website gevonden hebt, kun je meteen zien wat er waar is van de sprookjes en wat niet. Je bent altijd welkom, stuur ons even een mail en we zetten de koffie klaar voor je. overlastzuiderdijk@gmail.com

11 gedachten over “Korte reactie op artikelen in de pers”

  1. Wij wonen in Lutjebroek en hebben ons ook heel erg geërgerd aan het lawaai van de motoren van afgelopen zondag 5 april. Het leek wel een motorrace. Van s morgens tot zeker half 8 s avonds. Wij hadden eerst geen idee waar het vandaan kwam totdat we de verschillende reacties lazen. Wie verwacht dat nou dat je van zover last kan hebben van dat lawaai. Dus je zal maar aan de dijk wonen….vreselijk! Succes met jullie strijd!

    Fam. Brieffies, Lutjebroek

  2. Sorry maar het argument: “het komt door een gebrek aan handhaving” houd wel degelijk steek.
    Als verkeersdeelnemers door rood rijden en daar structureel niet voor aangepakt zouden worden, dan zou dit gebeuren. Een mooi praktijkvoorbeeld: hoeveel mensen bellen nog gewoon met de telefoon in de hand terwijl ze in de auto zitten…

    Die mensen zijn niet inherent slecht… ze doen het omdat het kan. Gebrek aan handhaving. De hele vergelijking met overlast veroorzaken op de motorfiets en moeders snoeppot, kan de prullenbak in.

    Er zijn heel veel motorrijders en er komen er steeds meer bij. Dit dit verreist meer aandacht van het rijk. Als er slechts 10 motorrijders zouden zijn in Nederland, dan waren er geeneens motor-specifieke borden geweest.

    Het overgrote deel van de motorrijders wil geen overlast veroorzaken en ziet uw pogingen om ons als groep weg te zetten als asociale types met lede ogen aan.

    Waarom focust u zich niet op de kleine groep die de fout in gaan? Ik zou pleiten voor meer handhaving. Bij voorkeur op plekken waar bewoners zoals u duidelijk aangeven ernstige overlast te ervaren.

    Een verbodsbord voor motorfietsen bij u in de straat heeft net zo lang zin tot de eerste aso erachter komt dat de pakkans nul is.

    Wat lost dat nou op?

    Meer handhaving maakt wel een verschil. Beter voor u, beter voor 95% van de motorrijders.

    Een verbod op ongedempt sportuitlaten zou ook veel goed doen. Werkt ook weer enkel met handhaving. De apk voor motorfietsen gaat dat niet oplossen. Asocialen moet je op heterdaad betrappen om ze een les te leren. Na een apk duurt het vijf minuten om je dempers te demonteren en weer vrolijk door te gaan met overlast veroorzaken.

    Dat u ernstige overlast ondervind, keer op keer, lijkt me verschrikkelijk. En ik wil u dan ook al het succes wensen met uw acties. Echter wil ik u wel vragen om deze acties meer te richten op de asocialen en niet op motorrijders als groep. Daardoor maakt u meer kan van slagen en wellicht scheelt het ook wat online gescheld en kweekt het wat meer wederzijds begrip.

    Prettige dag,
    Arjen Schelfer

    1. In Lopik is gebleken dat met afsluiten en zelfs zonder handhaving de overlast enorm afnam. Het probleem is dat er teveel motoren tegelijkertijd overheen rijden, zelfs zonder knalpotten is de overlast behoorlijk. Auto’s vormen ook een probleem, minder door hun lawaai, maar meer omdat ze teveel ruimte innemen op de smalle dijk. Het is duidelijk dat gemotoriseerd verkeer hier niet thuishoort. Het is geen doorgaande weg of een essentiële verbindingsroute, bovendien ligt de dijk naast een natura 2000 gebied en midden in een stiltegebied.

  3. Vanmiddag (prachtige zondagmiddag) tussen 14.00 en 15.00 uur ben ik van Bovenkarspel naar Hoorn gereden over de Zuiderdijk, met een kleine cabriolet en ik ben welgeteld één motorfiets tegengekomen welke vanuit de richting Hoorn kwam. Ik ben ook niet ingehaald door motoren hoewel ik niet boven de 50 km/u ben geweest.
    Bij het kippenbillenstrandje stonden drie motoren aan de kant geparkeerd met het voorwiel in de richting Hoorn. Wat is hier aan de hand? Gaan motorrijders de dijk bewust uit de weg na alle consternatie?
    Voor de duidelijkheid: ik rijd daar al regelmatig 59 jaar, met de motor en niemand heeft last van mij. Ik maak geen lawaai en ik houd me aan de snelheid.

    1. Er wordt nu stevig gecontroleerd; BOA’s rijden rond en politie wordt regelmatig gespot en de motoren lijken gehoren te geven aan de oproep van Rutte om de motor te laten staan en niet noodzakelijke verplaatsingen uit te stellen. Bij een verkeerstelling tussen 14 en 15h zijn 30 motoren geteld en werd er rustig gereden met weinig herrie. 80 auto’s en 208 fietsers, 8 wandelaars, 16 brommers. Tussen 16 en 17h ging het wel even los met herrie uitlaten,we kunnen ons voorstellen dat de rustige motorrijder ook baalt van die herrietrappers. Feit blijft dat er teveel verkeer tegelijkertijd over de dijk gaat. 208 fietsers gaan gewoonweg niet samen met 110 stuks gemotoriseerd verkeer. Zoals je weet is deze groep niet de eerste die valt over de grote drukte op de dijk, zie NHD mei 2017 en ook de eerdere groep in Schellinkhout. De groep aanwonenden en recreanten (vergeet ook de vakantieparken niet 110 huisjes totaal) die klaar is met de overlast groeit. 30 weekenden de dijk afsluiten voor gemotoriseerd verkeer betekent nog 305 dagen per jaar wél open voor gemotoriseerd verkeer. Geen oneerlijke verdeling dachten we zo, dat is nog niet eens 50-50.
      Nogmaals de uitnodiging voor een kop koffie en een goed gesprek en als je geluk hebt een stuk versgebakken cake. 🙂

  4. Er is binnen motorkringen heel wat discussie over de lawaaimakers en het lijkt me meer dan duidelijk dat daar wat aan moet gebeuren. Het kan niet zo zijn dat mensen overmatige overlast moeten ervaren van iets dat bij de wet verboden is.

    Een moderne motor met standaard uitlaten, welke ook nog rustig wordt bereden, dus geen hoge toerentallen, maakt nauwelijks meer geluid dan de gemiddelde auto. Dus dat lawaai is nergens voor nodig en mag ook niet. Wij willen graag een ander geluid laten horen:
    https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200418_64880061/kustwegen-zondag-opnieuw-afgesloten-motorrijders-willen-ander-geluid-laten-horen?fbclid=IwAR015jiu2kQ9oG1Hzyst3TXll1fafsFWAIynkJTlZ5o8y0UxYJhR9OZ1nbs&utm_source=l.facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=/

    1. We begrepen van een motorrijder (tevens lid van deze actiegroep) dat in Duitsland de eisen over het aantal dB veel strenger zijn. In Nederland ben je gewoon legaal bezig met een motor merk X want die mág 105 dB produceren en dat doen ze dan ook, daarbij opgeteld de mafkezen die de dB killer uit hun uitlaat trekken en alle bordjes ’60, lage toeren, minder overlast’ negeren en het zo verpesten voor de goedwillende kalme motorrijder. Niet méér herrie dan een gewone auto (de golfjes met zgn. sportieve uitlaat zijn ook irritant) en 60 kmph, zou al enorm schelen voor de bewoners en aanwonenden.
      Dan blijft helaas nog wel het punt van behoorlijke verkeersdruk van gemotoriseerd verkeer op een smalle dijk met veel fietsers en wandelaars, op een weg die geen essentiële verbindingsroute is.

  5. Ik kwam vanmiddag op de oude N302 veel meer motoren tegen, waaronder ook een paar met blerpijpen en ik denk dat heel veel motorrijders heel goed begrijpen dat het voor jullie aanwonenden erg irritant is om die herriemakers langs te horen komen.

    Ik reed die zondag een week voor pasen ook een stukje over die mooie dijk, met een 750cc viercilinder Honda met standaard uitlaten, aan de ene kant het schitterende uitzicht over het meer en aan de andere kant de mooie polder, maar ik heb het in bijna 60 jaar daar niet zo druk gezien en dat is voor een motorrijder die gewoon wil genieten ook niet leuk meer.

    Een week later ben ik op de fiets een stuk over de dijk gereden en ook toen was het behoorlijk druk, maar uiteraard geen lawaai meer en ik ben benieuwd hoe jullie dat hebben ervaren. Zolang als het kan en mijn gezondheid het toelaat zal ik blijven rijden met de motor, maar niet meer in het weekend over de Zuiderdijk. Door de week heb ik ook alle tijd en bovendien zijn er veel meer mooie routes in ons mooie Westfriesland.

    Jullie wonen daar mooi en laten we het samen mooi houden.

  6. Vergeet ik nog wat: als je in Duitsland rijdt met teveel geluid en niet gekeurde uitlaat, ben je uitgereden. Je krijgt een vette bekeuring en mag geen meter meer rijden en hoe je thuiskomt is jouw probleem.

  7. Ik woon op de Veluwe, maar zelfs ik maak wel gebruik van de Zuiderdijk.
    Niet alleen bij jullie, maar ook bij de rivierdijken in midden-NL zijn er problemen mbt de geluids-overlast van motorfietsen. Open uitlaten en snelheden soms boven de 150.
    Maar niet alle motorrijders zijn asociaal!
    De meesten rijden rustig zonder open uitlaat, juist om van de omgeving te kunnen genieten.

    Heel goed is te begrijpen dat bewoners langs de dijk er wel een keer goed zat van worden.
    Maar om dan de makkelijkste weg te kiezen om de dijk dan alleen voor de motor af te sluiten lijkt me niet de goede.

    Wat we missen in dit verhaal is dat er door de politie gehandhaafd moet worden!
    Plaats een radar en ook een geluidsmeet-apparaat op verschillende tijdstippen met agenten die PRECIES weten wat de geluids-eisen voor iedere motor zijn.
    Vervolgens: Hoge boetes voor snelheid en geluid!

    1. Zeker sommigen rijden gewoon rustig met een stille uitlaat. Helaas kunnen we het merendeel wél horen, het geluid draagt hier enorm ver, omdat de dijk hoger ligt en er weinig bomen zijn om het geluid te dempen. Bovendien loopt de dijk een soort halve cirkel, waardoor aanwonenden het optrekken bij Schellinkhout kunnen horen tot en met het afremmen bij Broekerhaven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *