Artikelen in het NHD

Het was een bewogen week. Er zijn verschillende artikelen verschenen in het Noordhollands Dagblad (3, 4 en 6 december) en als kers op de taart vandaag een spotpret over de overlast op de Zuiderdijk. Journalist Leo Blank heeft de zaak opgepikt en er aandacht aan besteed. In het eerste artikel werd uitgelegd dat de gemeente Drechterland en de dijkbewoners zich gesteund voelen door de uitspraak van de Raad van State over het afsluiten van de Lekdijk bij Lopik. Komende zomer wordt overgegaan tot een proefafsluiting van de dijk. In het tweede artikel reageert Kees Bot van de motorclub West-Friesland die wel begrip heeft voor de klachten van de dijkbewoners. Echter hij geeft de schuld aan ‘de rotte appels’ die met grote snelheid voorbijrazen, maar dat is voor de dijkbewoners helaas niet de enige overlast. De grote aantallen toerclubs die af en aan rijden op mooie weekenddagen zijn ook een bron van overlast. Zolang motoren 106 dB mogen produceren, vier keer zo hard als een gemiddeld popconcert (100 dB, 2x 3 dB erbij is dus vier keer zo hard), wordt overlast ervaren.

Het laatste artikel is van de voorzitter van de motorclub 506 uit Venhuizen. Hier wordt gesuggereerd dat de gemeente de oren laat hangen naar ‘enkele nieuwkomers aan de dijk’. We weten allemaal, alleen al aan grote opkomst eind september in onze schuur, dat dat zeker niet het geval is. Er is eerder sprake van enkele bewoners aan de dijk die niet reageerden op ons pamflet en dat zijn voornamelijk de motorliefhebbers. Overigens heeft de voorzitter van de motorclub Venhuizen de uitnodiging voor de bijeenkomst wel gehad, maar heeft hierop niet gereageerd en heeft daarmee de kans om ook gehoord te worden laten lopen. De plannen voor metingen zaten ook al enige tijd in de pen en hierover is ook al veel eerder bericht in het NHD, dit is het resultaat van een langdurig democratisch proces, alle credits daarvoor gaan naar de verkeersalliantie en de betrokken gemeenteraadsleden, dat is niet onze verdienste geweest. Dit hebben we dan ook naar de voorzitter van de mc506 gemaild, maar tot op heden (wederom) geen reactie ontvangen. Dat het probleem zich nu zal verplaatsen naar de kleine dorpen is geen argument, de dorpen hebben een hele andere structuur waardoor racen niet mogelijk is en grote groepen niet door de kleine straatjes passen. Overigens wordt met deze uitspraak dus wel impliciet toegegeven dat er sprake is van overlast door motoren….

Een weekendverbod voor motoren van maart tot en met oktober betekent concreet ongeveer 70 dagen per jaar, dan blijven er altijd nog 295 dagen over om wél over de dijk te rijden. Aanstaande dinsdag hebben we een gesprek met de voorzitster van de landelijke motorvereniging de MAG, maar we zullen duidelijk maken dat de bordjes ’60, lage toeren = minder overlast’ geen enkel effect hebben gehad en dat de grens nu echt bereikt is.
Verder hebben we deze week het rapport ontvangen van de gemeente Lopik over hun pilot en de onderzoeksresultaten en onderhouden we regelmatig contact met de actiegroep in de Krimpenerwaard.

We maken nu gebruik van overlastzuiderdijk@gmail.com omdat er problemen waren met de mailserver van het vorige e-mailadres.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191202_32711914/motorrijden-zuiderdijk-in-venhuizen-vanaf-zomer-aan-banden

de eerste reactie daarop:

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191203_73000704/motorclubs-snappen-overlast-op-zuiderdijk

en de tweede reactie daarop:

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20191205_60957841/motorclub-eist-spoedberaad-met-drechterland-over-afsluiting-zuiderdijk

Eén gedachte over “Artikelen in het NHD”

  1. Hoi,

    na het lezen van diverse artikelen op uw site wil ik toch even reageren.
    Ik ben zelf ook motor rijder en heb tijdens het lessen ook regelmatig over de dijk gereden. Het is ook een prachtstuk om te rijden. Het overlast en de onveiligheid is uiteraard niet alleen van de motorfiets maar mede ook van diverse “jonge” sportieve automobilisten. Ik denk dat een afsluiting dan ook niet veel zal werken omdat veel zich hier weinig van aantrekken en er toch nauwelijks controle op zal komen. Ik denk dat herinrichting van de dijk een beter alternatief is met afrem blokkades en drempels. Dan moet de snelheid eruit en zal voor veel het plezier gehalte door de drempels afnemen. Dit werkt in veel plaatsen dus waarom niet op deze dijk ? Ik snap jullie argumenten en de overlast die sommige mensen veroorzaken. Echter niet alle motorrijders zijn zo. Verder wens ik jullie rust en sterkte toe voor de toekomst en met name aankomend paasweekend.

    groeten, sander

Laat een reactie achter op sm. kempers Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *