Geluidsoverlast

Zowel de ene enkele scheur-motor die je van verre hoort aankomen en nog lang hoort na razen, zijn ook de grote groepen irritant. Zeker als het meerdere grote groepen zijn. Dit is op een zondagmiddag in september, weliswaar was er een wegomleiding en is dit gefilmd op de kruising Elbaweg met de Zuiderdijk, maar normaal rijden deze groepen over de dijk.

Het toegestane geluidsvolume bij de gemiddelde motorfiets ligt op een hoger niveau dan dat van een personenauto – ongeveer 80 decibel tegenover 60 decibel. ‘Een Harley-Davidson mag meer decibel produceren dan een Honda’. De politie is maar beperkt toegerust voor het aanpakken van lawaaiklachten en aan speciale opsporingsambtenaren voor milieuovertredingen is al jaren een gebrek. Lawaaioverlast, hoewel een bekende aantaster van de gezondheid, is bij de overheid geen prioriteit. Motorrijders hebben zelf vaak gehoorbescherming in dus zijn zelf wél voorbereid op het effect van lawaai tijdens het rijden

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/motorlawaai-geldt-als-een-soort-grondrecht-een-ferrari-maakt-ook-lawaai~bb8c7e5dc/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *