Andere gemeentes met hetzelfde probleem

Drechterland is niet uniek met het probleem van overlast van motoren op een dijk. Ook de gemeente Lingewaard en de gemeente Lopik hebben vergelijkbare problemen.

We hebben verder ook onderzocht wat er in andere gemeentes gedaan is. Een heel duidelijk beeld wat naar voren komt is dat de gemeente zeer waarschijnlijk een rechtszaak kan verwachten na het nemen van maatregelen. Er zijn twee grote motorclubs in Nederland die met én zonder succes rechtszaken tegen andere gemeentes hebben aangespannen en ze gaan tot de Raad van State aan toe, begin deze maand. De gemeente zal het dus zeer zorgvuldig moeten aanpakken en niet in dezelfde valkuilen trappen als de gemeente die de rechtszaak verloor.

In de gemeente Lingewaard is een verbod voor niet-bestemmingsverkeer, maar daar heb je in de praktijk weinig aan, want als de motorrijders zeggen dat ze op weg zijn naar een van de campings aan de dijk, bijvoorbeeld, kan er al niet gehandhaafd worden. Enkel een verbod op motoren zal direct tot een rechtszaak leiden waarbij ‘discriminatie’ het uitgangspunt is. Want, zo schrijft een van de motorclubs op hun website “Wij betalen wegenbelasting en hebben toch ook het recht om over deze dijken te rijden?”  (Het recht op herrie maken dus).

Alleen handhaven op overlast gaat ook niet werken, want overlast alleen wil niet zeggen dat iemand in overtreding is. Elke motor heeft een andere toelatingsnorm qua geluid. We zijn dan ook erg benieuwd naar de voorgestelde metingen die de gemeente wil laten uitvoeren. Wij hebben hier alvast een voorschot op genomen en met een decibelmeter gemeten wat de herrie is van één motor op zo’n 40 m van de dijk, dit gaat gemakkelijk tot 75 dB. Elke verdubbeling van het aantal motoren is een verhoging van 3 dB. Let wel de decibelschaal is logaritmisch, 10 dB erbij wil zeggen 10x zoveel geluid. 20 dB erbij is dus 100x zoveel geluid. Als de norm voor een stiltegebied 45 dB is en een motor geeft 65 dB is er dus al 100x zoveel geluid (in vermogen) dan toegestaan!!!

De gemeente Lopik heeft het goed aangepakt, de motorclubs verloren de rechtszaken, zij hebben een pilot gedraaid waarbij de motoren in het weekend direct geweerd werden en hebben daarna de resultaten onderzocht:

“In tegenstelling tot Lingewaard heeft Lopik ten eerste goed onderbouwd dat “grote aantallen motorfietsen in het weekend afbreuk doen aan de door verweerder in zijn beleid tot uiting gebrachte karaktereigenschappen van de Lekdijk”. Daarmee wordt vooral gebruik door fietsers bedoeld, zoals expliciet vermeld in de uitspraak. Daarnaast heeft Lopik aan de hand van een pilot uit 2017 “kunnen oordelen dat de vermindering van het aantal motorfietsen bijdraagt aan de afname van overlast”.” Over een paar weken volgt de uitspraak van de Raad van State over de situatie van de Lekdijk.

De uitspraak zal zeer binnenkort volgen, zodra deze beschikbaar is, plaatsen we de uitspraak ook op deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *